Lesaanbod

De Stichting Kunstbikken heeft een ruim aanbod van lessen beeldende kunst, fotografie en film. Deze lessenreeksen zijn ontworpen door onze eigen vakdocenten/kunstenaars, vanuit hun eigen expertise. Daarbij is rekening gehouden met de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie en worden de kerndoelen 54 en 55 verwerkt in het lesaanbod.

discipline

Ruimtelijk

Sculpturen maken van AfvalmateriaalGroep 4 - 8

Doosjes uit de papierbak, ingedeukte eierdopjes, lege shampooflessen. Tijdens deze lessen gaan de kinderen afgedankte objecten onderzoeken en vooral: transformeren in de eigen pimpfabriek. Hoe maak je sculpturen van afval. Hoe kan je met verschillende materialen bouwen. Lessen vooral gericht op experiment, proces, en vrije omgang met materiaal.

3 lessen van 1,5 uur€460

Kunstwerken maken kartonGroep 3 - 8

Vandaag de dag is duurzaamheid een belangrijk thema. Hoe leuk is het als de kinderen door de ogen van een kunstenaar kijken, en mogelijkheden zien om toch mooie dingen te maken, zonder dat het onze afvalberg vergroot. Karton is een heel mooi recycleproduct, waar nog van alles van valt te maken. De kinderen gaan dit ontdekken door te experimenteren. Alle zintuigen worden in de strijd gegooid (met uitzondering van proeven met de mond). Zo ontdekken ze wat karton allemaal kan en welke eigenschappen het heeft. Hierdoor worden kinderen vindingrijk en oplossingsgericht.
Vervolgens krijgen ze de “stapeltechniek” aangeboden, waardoor de kinderen hun eigen unieke kunstwerken kunnen maken van karton.

4 lessen van 1 uur€440

Papier scheppen (los of als verdieping van kunstwerken van karton)Groep 4 - 8

Een oeroude techniek die nu hotter is dan hot. Hergebruik van afgedankte maar waardevolle grondstoffen is in deze tijd een zeer belangrijke les om onze kinderen mee te geven. Hoe leuk is het om deze les te leren niet door met je neus in de boeken te duiken, maar door de handen uit de mouwen te steken.

2 lessen van 1 uur€220

discipline

Het Platte Vlak

Leren tekenen (techniek en materiaal)Groep 1 - 8

Tijdens de lessen leren leerlingen tekenen en/of schilderen met verschillende materialen zoals bijvoorbeeld potlood, houtskool, aquarel en acrylverf. De leerlingen gaan samen met de kunstenaar kijken naar het object. Tekenen begint namelijk met goed kijken, daarom kijken de leerlingen eerst samen met de kunstenaar naar het object. In de lessen wordt afwisselend geoefend met natekenen, en het werken met verschillende materialen. Eigenschappen van verschillende materialen worden onderzocht en ingezet om een unieke tekening te maken. Een combinatie van een technische en persoonlijke kijk op de wereld van tekenen en schilderen is het uitgangspunt.

4 lessen van 1 uur€440

Drukkerij in de klasGroep 4 - 8

“Drukkerij in de klas” biedt ruimte voor het experimenteren met diverse druktechnieken. Voor elke bouw komt een andere druktechniek aan bod. Onder begeleiding van een kunstvakdocent komen de kinderen vanuit een thema tot een eenvoudig ontwerp. Dit ontwerp werken ze uit in een drukvorm. Vervolgens worden er meerdere afdrukken gemaakt. We werken met verschillende technieken zoals monoprint, materiaaldruk, kartondruk, gipsdruk, stempelen of linoleumdruk. Het proces van experimenteren, het leren uiten en het vormgeven van de ideeën staan centraal.

3 lessen van 1,5 uur€460

Maak je eigen prentenboekGroep 5 - 8

Trots dat de kinderen zijn als ze hun eigen prentenboek zien. Stel je voor: zelfverzonnen teksten met zelfgemaakte beelden in een door hen zelf gebonden boek! De kinderen gaan samen met een beeldend kunstenaar op zoek naar een mooie combinatie van beeld en tekst. Hierbij wordt hun fantasie geprikkeld. Ook het boekbinden wordt gestimuleerd, de leerlingen leren hoe zij van hun eigen verhalen en prenten een mooi boek kunnen maken. Begrippen als kleur, vorm, vormgeving en textuur krijgen betekenis. Elke leerling krijgt een reproductie van het prentenboek.

4 lessen van 1,5 uur€ 590 excl. materiaal

IllustrerenGroep 5 - 8

Illustreren is zo veel meer dan ‘een tekening bij een tekst maken’. Het is het verklaren en een decoratieve aanvulling tot alle soorten teksten. De docent zal laten zien hoe breed de wereld van illustratie is. Het leren tekenen, gebruik maken van de juiste middelen om een afbeelding tot een ware illustratie te maken is wat de leerling gaat aanpakken. Samen bedenken we een onderwerp of leuke opdracht, die dan zo breed en ruim mogelijk uitgevoerd mag worden.

4 lessen van 1,5 uur€ 550 excl. materiaal

Kunstenaar voor een dagGroep 5 - 8

‘Ontdekken en begrijpen met je handen.’ Hoe is het om een kunstenaar te zijn? Hoe komen de ideeën? De kinderen leren los te komen van een ‘eindresultaat’, leren kijken naar hun beeldende werk en hierop te reflecteren.

4 lessen van 1,5 uur€ 550

En, weet je het al?

om een lessenreeks rondom cultureel erfgoed vorm te geven is maatwerk van toepassing, kijk hiervoor bij ‘les op maat’.

discipline

Beeld en Taal

Creatief schrijvenGroep 5 - 8

In deze cursus staat het personage centraal. Bedenk zelf een persoon of een dier of een ander wezen. We gaan op onderzoek uit: wat is zijn/haar naam, hoe ziet je verzonnen hoofdfiguur eruit, waar woont hij/zij/het, wat is zijn/haar lievelingseten? Door het maken van een paspoort komen we al een heel eind en door het maken van een collage zien we zijn/haar wereld. Maar pas als jouw wezen gaat praten, leer je je figuur kennen! Door dialogen te schrijven, kunnen de zelfverzonnen personages met elkaar praten. In deze cursus komen beeldende opdrachten zoals collage in dienst te staan van het verhaal rondom een zelfverzonnen hoofdfiguur. Het eindproduct is een papieren script met teksten. Dit wordt ook tot een pdf gemaakt, zodat het boek kan worden gedeeld met ouders en andere geïnteresseerden.

4 lessen van 1 uur€ 440

BeeldgedichtenGroep 7 - 8

Hoe zat het ook alweer met een sonnet schrijven: een rijmend gedicht van 14 regels, met een rijmschema, en een hele hoop variaties daarop. Maar kan je ook een gedicht schrijven met beeld. Ja, dat kan en het is net zo leerzaam en leuk als een sonnet/gedicht schrijven. De kinderen leren een sonnet te schrijven en dit te vertalen naar een beeldsonnet met verschillende materialen.

4 lessen van 1,5 uur€ 550

discipline

Digitaal Algemeen

Mobiel lichtatelierGroep 1 - 6

De leerlingen maken kennis met verschillende analoge media, en ervaren zo de magie van licht, kleur, beweging, betekenis en projectie. Met verschillende lichtdragers zoals de 16MM filmprojector, een diaprojector of een overheadprojector wordt een lichtcollage, ‘levende cinema’ of een schaduwtheater gemaakt. Met licht en projecties als ‘materiaal’ en door te knutselen met karton, cellofaan, gevonden materialen en ijzerdraadjes worden ontdekkingen gedaan en wordt een actueel ‘groot’ thema, een klein filosofisch onderwerp, een spannend kinderboek of een zelfverzonnen verhaal op bijzondere, beeldende wijze vormgegeven.

5 lessen van 1 uur€ 685

BoekverfilmingGroep 3 - 8

(in het kader van Kinderboekenweek of een boek naar eigen keuze per groep). Heb je ook laatst zo’n geweldig kinderboek gelezen en zou je wel de hoofdpersoon willen zijn? Gezamenlijk wordt een kinderboek gekozen, een storyboard getekend en wordt een aantal scenes uit het kinderboek op – uiteraard geheel eigen wijze – nagespeeld en zelf gefilmd. De uiteindelijke montage wordt feestelijk gepresenteerd.

3 lessen van 1,5 uur€ 500

Filmtrailer makenGroep 3 - 8

(bijvoorbeeld in de context van het filmfestival of op zichzelf staand).Hoe is het om zelf een film te maken? De kinderen worden zoveel mogelijk betrokken bij het filmproces wanneer er een speelfilm wordt ‘geschoten’, een animatie wordt gemaakt, een trailer voor een film wordt verzonnen, of een echt journaal met interviews wordt gemaakt.

2 lessen van 1,5 uur€ 400

discipline

Fotografie

Fotograaf voor eendag-portretfotografieGroep 6 - 8

Welke rol spelen standpunt en compositie in je foto? Wat laat je zien in de foto en wat juist niet? Hoe kun je de ander op een originele manier in beeld brengen? Benodigdheden: smartphones, digi-board, computer.

1 les van 1,5 uur€ 160

Fotograaf voor een dag-perspectiefGroep 6 - 8

Hoe maak je een foto zonder dat er photoshop aan te pas komt? De kinderen gaan aan de slag met het maken van foto’s waarbij er gebruik wordt gemaakt van optisch bedrog/perspectief. Tijdens de lessen gaan de kinderen aan de slag met het uitdenken van een bepaald onderwerp dat ze willen fotograferen. Zo leren ze experimenteren met perspectief, kader en lichtval. Wat toon je wel? En wat laat je juist niet zien op de foto.

1 les van 1,5 uur€ 160

Fotomontage maken met beeldverwerking “dit ben ik”Groep 8

Je leert een foto van jezelf te monteren in een andere foto, waarbij je jouw eigen droomwereld creëert. Benodigdheden: aanwezige computers en/of laptops op school, waar voorafgaand het (gratis) programma ‘The Gimp’ op wordt geïnstalleerd. Digi-board voor uitleg. Eigen smartphone.

2 lessen van 1,5 uur€ 225

Fotografiecursus: ik ben fotograafGroep 6 - 8

De kinderen werken samen aan verschillende opdrachten en experimenteren met vormgevingsaspecten zoals perspectief, kader en lichtval. De belevingswereld van de kinderen speelt een grote rol, ze denken na over wat hen interesseert en laten dit op de foto’s zien. Ze gebruiken hiervoor eigen smartphones en leren beter te kijken en zelf meer invloed te hebben hoe je foto’s maakt. Benodigdheden: eigen smartphones, digi-board, evt. computers/ laptops.

6 lessen van 1,5 uur€ 705

Om een lessenreeks vorm te geven rondom het kerndoel 56: aspecten van cultureel erfgoed is maatwerk van toepassing. De vakdocenten zijn opgeleid om les te geven in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn de meeste als kunstenaar actief, waardoor ze hun eigen kunstenaarspraktijk gebruiken als inspiratie voor de lessen. De docenten zijn in het bezit van een VOG-verklaring en zijn geschoold in de aspecten van De Vreedzame School.

De prijzen zijn inclusief materiaal en reiskosten, tenzij anders aangegeven. 

Wij gaan er vanuit dat basismateriaal beeldend aanwezig is: wit tekenpapier, grijze potloden, gum, gekleurde potloden, plakkaat verf/acrylverf, kwasten, schorten, lijm, scharen.

Mocht dit niet aanwezig zijn, dan kan het zijn dat deze materialen aangeschaft moeten worden door de school. Of de kunstenaar neemt de spullen mee. In dit geval zullen deze materialen verrekend worden in de prijs. Specifieke materialen worden door de vakdocenten zelf meegenomen. Deze afspraken zullen vooraf besproken worden met Kunstbikken.

Kunstbikken en/of de vakdocent zullen voorafgaand contact opnemen met de ICC-er of de leerkracht van de desbetreffende groep.

De factuur wordt verstuurd door Stichting Kunstbikken naar de school.

Boek een kunstles

Heb je een vraag aan ons of wil je een les boeken?
Neem dan gerust contact met ons op!

neem contact op